nadzieja.pl > studia > sabat | |||
|
SABAT
Najczęściej stawiane pytania dotyczące biblijnego sabatu: Ponieważ Paweł stwierdził: „Niech nikt was nie sądzi z powodu sabatu”, czy zachowywanie sabatu jest konieczne? KOL. 2,16.17
Fragment z
KOL. 2,16.17
jest jednym z najgorzej rozumianych fragmentów Biblii. Jedna z zasad
interpretacji Biblii polega na niedopuszczeniu, aby to, co może wydawać
się niejasne, powstrzymywało od zastosowania tego, czego nie rozumiesz.
Biblia jest jasna w odniesieniu do sabatu. Został dany w czasie stworzenia
1
MOJŻ. 2,1-3.
Jezus go zachowywał (ŁUK.
4,16).
Paweł go zachowywał (DZ.
AP. 13,42-44)
i będzie zachowywany w niebie (IZAJ.
66,22.23).
W Biblii są wspomniane dwa rodzaje sabatów: sabat siódmego dnia i sabaty
roczne. Sabat siódmego dnia, ustanowiony w czasie stworzenia, będący
częścią prawa dziesięciu przykazań, jest cotygodniowym przypomnieniem o
kochającym, wszechmocnym Stworzycielu. Sabat roczny odnosi się w
szczególny sposób do historii Izraela. W
KOL. 2,16.17
apostoł Paweł stwierdza to precyzyjnie, czytamy bowiem: niech was nikt nie
sądzi z powodu dni sobotnich, które są cieniem rzeczy przyszłych. Sabat
siódmego dnia jest pamiątką stworzenia, a nie cieniem czegoś, co
nadejdzie. W
HEBR.
10,1
Paweł łączy prawo symboli z ofiarami ze zwierząt. W
EZECH.
45,17
te same wyrażenia zostały użyte dokładnie w takim samym kontekście, co w
KOL. 2,16.17,
i połączone z ceremonialnymi systemami świąt i ofiar (ofiary z mięsa i
napojów, święta, nowie miesiąca i sabaty), po to, aby pojednać dom
Izraela. W
3 MOJŻ.
23,3
czytamy o sabacie siódmego dnia. W
3 MOJŻ.
23,5-32
zostały natomiast omówione sabaty ceremonialne (Pascha, w. 5; niekwaszony
chleb, w. 6; potrząsanie snopem, w. 10.11; ofiara z pierwocin, w. 17;
trąby, w. 24; dzień sądny, w. 27-32; święto szałasów, w. 34-36). Zwłaszcza
święto trąb (w. 24) oraz dzień pojednania (w. 32) nazywane były sabatami.
Te roczne sabaty były ściśle związane z wydarzeniami zapowiadającymi
śmierć Chrystusa i Jego powtórne przyjście. Zostały one ustanowione przez
Boga, aby zapowiadać albo wskazywać na przyjście Mesjasza. W
3 MOJŻ.
23,37
zastosowano taki język, jak w
KOL.
2,16.17,
po to, aby opisać te ceremonialne sabaty. W
3 MOJŻ.
23,38
odróżniono sabaty ceremonialne od sabatów siódmego dnia używając
wyrażenia: „niezależnie od sabatów Pana”. Ponieważ Chrystus przyszedł,
symboliczne sabaty ceremonialnego prawa znalazły w Nim swoje wypełnienie.
Sabat siódmego dnia prowadzi nas z powrotem do Boga Stworzyciela, który
nas uczynił. Lud Boży będzie go święcić jako wyróżniający znak swojej
wspólnoty z Bogiem
OBJ. 14,12;
EZECH. 20,12.20.
Czasami
bardzo pomocne jest, aby zarówno starannie przeanalizować to, czego w
danym tekście biblijnym nie powiedziano, jak i to, o czym jest w nim mowa.
W wersetach 5 i 6 nie powiedziano niczego ani na temat kultu, ani na temat
sabatu. Po prostu jest w nich mowa jedynie na temat dnia. Twierdzenie, że
tym szczególnym dniem jest sabat, jest bezpodstawnym przypuszczeniem.
RZYM. 14,1
określa kontekst całego fragmentu, wskazując, że dyskusja koncentruje się
na „spieraniu się o poglądy” lub na dysputach o wątpliwych poglądach. Czy
sabat siódmego dnia wyznaczony przez Boga w czasie stworzenia (1
MOJŻ. 2,1-3),
umieszczony w samym sercu prawa moralnego (2
MOJŻ. 20,8-11),
jest wątpliwym poglądem? Z całą pewnością, nie! Klucz do naszego fragmentu
znajdujemy w wierszu 6, w którym czytamy: „Kto przestrzega dnia, dla Pana
przestrzega; kto je, dla Pana je, dziękuje bowiem Bogu; a kto nie je, dla
Pana nie je, i dziękuje Bogu”. Sprawa dotyczy dni postu, a nie dni
sobotnich. Niektórzy chrześcijanie, judaistycznego pochodzenia wierzyli,
że post w szczególnych dniach przysparza wyjątkowych przywilejów. Osądzali
innych na podstawie własnych standardów. Faryzeusze pościli przynajmniej
dwa razy w tygodniu i z tego powodu się przechwalali
ŁUK.
18,12.
W czternastym rozdziale Listu do Rzymian Paweł wskazuje, że poszczenie lub
nieposzczenie w określone dni jest sprawą osobistą, a nie sprawą boskiego
przykazania.
Przyczyną,
dla której spotkanie to zostało wspomniane, był wyjazd Pawła następnego
dnia i dokonanie wielkiego cudu — wzbudzenie z martwych Eutychusa.
Oczywiste jest, że spotkanie odbyło się w nocy, w wieczornej części
pierwszego dnia tygodnia
DZ. AP.
20,7.
W czasach biblijnych ciemna część dnia poprzedzała jasną
1 MOJŻ.
1,5.
Sabat święcono od zachodu słońca w piątek do zachodu słońca w sobotę (3
MOJŻ. 23,32; MAR. 1,32).
Jeżeli to spotkanie odbywało się wieczorem pierwszego dnia tygodnia, to
faktycznie odbyło się w sobotę w nocy. Paweł przeżył z wierzącymi
cały sabat. Miał wyjechać następnego dnia, w niedzielę, tak więc spotkanie
trwało do późna w nocy w sobotę. Następnego dnia, w niedzielę, Paweł
podróżuje pieszo do Assos, a następnie żegluje do Mityleny. Lektura
DZ. AP.
20,7
z New English Bible potwierdza również, że spotkanie odbyło się w sobotę
wieczorem, a Paweł podróżował w niedzielę. Gdyby Paweł traktował niedzielę
jako dzień święty dla uczczenia zmartwychwstania, dlaczego poświęcił cały
dzień na podróżowanie, a nie na nabożeństwo? W wielu miejscach mamy
pokazane, że Paweł był czcicielem sabatu (zob.
DZ. AP.
13,42-44; 17,2; 16,12.13; 18,4). Posiadamy przynajmniej cztery grupy dowodów, na podstawie których możemy z całą pewnością stwierdzić, że sabat jest siódmym dniem:
Zachowuję niedzielę dla uczczenia zmartwychwstania. Co w tym jest złego? Czy Jezus nie powstał z martwych w niedzielę?
Oczywiście
Jezus z pewnością powstał z martwych w niedzielę! Nigdy jednak nie polecił
nam czcić jej z powodu zmartwychwstania. Jak Wieczerza Pańska symbolizuje
Jego śmierć (1
KOR. 11,24.26),
tak chrzest symbolizuje Jego zmartwychwstanie
RZYM.
6,1-6.
Symbolem zmartwychwstania Jezusa nie jest nabożeństwo w dniu słońca
adoptowanym przez chrześcijaństwo z rzymskiego kultu słońca, ale piękna
ceremonia chrztu jako symbolu nowego życia, przemienionego przez cud
działającej mocy Ducha Świętego. W wodnym grobie chrztu stara osoba
symbolicznie umiera i jest pogrzebana, podczas gdy nowe życie jest
wzbudzone z Chrystusem. Sprawa dotyczy czegoś więcej niż tylko dni. Jest to sprawa wyboru mistrza. Przez mistrzowskie zwiedzenie, szatan, wykorzystując odstępczą religię, zmienił prawo Boże DAN. 7,25. Powalił prawdę na ziemię DAN. 8,12. Uczynił wyłom w boskim murze prawdy. Bóg wzywa nas, abyśmy go naprawili przez zachowywanie Jego sabatu IZAJ. 58,12.13. Powinniśmy być posłuszni raczej Bogu niż człowiekowi DZ. AP. 5,29. Oddając Bogu chwałę w siódmym dniu, akceptujemy władzę naszego Stwórcy — Pana, który polecił, aby ten dzień był świętowany 2 MOJŻ. 20, 8-11. Świadomie akceptując przeciwstawny dzień kultu, pokazujemy, że przyjmujemy instytucję zapoczątkowaną i ustaloną wyłącznie przez człowieka w wyniku odstępstwa. Tak więc problem dotyczy faktycznie pytania, czyimi sługami jesteśmy — Boga czy człowieka? RZYM. 6,16. Wszystkie uroczystości dzień wcześniej i dzień po moich urodzinach, nie czynią z tych dni moich urodzin. Urodzinami świata jest biblijny sabat siódmego dnia. Jest to pomnik naszego kochającego Stwórcy. Żaden inny dzień nie może tego spełnić.
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
główna |
pastor |
lekarz |
zielarz |
rodzina |
uzależnienia
| kuchnia
| sklep |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© 1999-2003 NADZIEJA.PL Sp. z o.o. Wszystkie prawa zastrzeżone. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|