nadzieja.pl > studia > stan... | |||
|
STAN UMARŁYCH
Najczęściej stawiane pytania dotyczące śmierci: Co rozumie Paweł przez wyrażenie: „dopóki przebywamy w ciele, jesteśmy oddaleni od Pana”? 2 KOR. 5,6.8
W
2 KOR.
5,1-11
Paweł porównuje ziemskie, zniszczalne ciało, poddane chorobom, słabościom
i śmierci z chwalebnym, wiecznym i nieśmiertelnym ciałem, które Bóg
przygotował dla nas w niebie. Wyrażenie „wolelibyśmy raczej wyjść z ciała”
oznacza opuszczenie śmiertelnego ciała z jego ziemskimi słabościami.
Wyrażenie „zamieszkać z Panem” oznacza zamieszkanie w chwalebnym,
nieśmiertelnym ciele, które otrzymamy w czasie powtórnego przyjścia
Jezusa. W
2 KOR.
5,4
znajdujemy odpowiedź — apostoł wyraża tęsknotę za tym dniem, aby „to, co
śmiertelne, zostało wchłonięte przez życie”. To wyrażenie jest echem jego
słów, które napisał wcześniej — „to, co skażone musi przyoblec się w to,
co nieskażone, a to, co śmiertelne, musi przyoblec się w nieśmiertelność”
1
KOR. 15,51-54.
W 2 Kor. rozdz. 5 oraz w 1 Kor. rozdz. 15 Paweł mówi, że tęskni za
nieśmiertelnością, którą otrzyma w czasie powtórnego przyjścia Jezusa
(zob.
2 TYM. 4,6-8). Należy podkreślić trzy ważne rzeczy w tej historii:
Czy Paweł nie zakłada, że człowiek po śmierci idzie bezpośrednio do nieba, stwierdzając, że „śmierć jest zyskiem”, i że „pragnie rozstać się z życiem i być z Chrystusem” FILIP. 1,21.23.
Biblia nie
jest sprzeczna sama z sobą. Paweł nie mówi o pewnych rzeczach inaczej w
jednym miejscu, a inaczej w drugim. Apostoł jest logiczny. W czasie
powtórnego przyjścia Chrystusa sprawiedliwi umarli zostaną wzbudzeni, aby
otrzymać wieczną nagrodę
1 TES.
4,16.17; 1 KOR. 15,51-54.
W
FILIP. 3,20.21
apostoł podkreśla, że nasza „ojczyzna jest w niebie, skąd też Zbawiciela
oczekujemy, Pana Jezusa Chrystusa, który przemieni znikome ciało nasze w
postać, podobną do uwielbionego ciała swego”. Po raz kolejny wspomina, że
marzy o powtórnym przyjściu Chrystusa. Pisząc w tym samym rzymskim
więzieniu do swojego przyjaciela, Tymoteusza, apostoł oświadcza: „Dobry
bój bojowałem, biegu dokonałem, wiarę zachowałem; a teraz oczekuje mnie
wieniec sprawiedliwości, który mi w owym dniu da Pan, sędzia sprawiedliwy,
a nie tylko mnie, lecz i wszystkim, którzy umiłowali przyjście jego”
2
TYM. 4,7.8.
Paweł tęskni za powrotem Jezusa, kiedy będzie mógł zobaczyć swojego Pana
twarzą w twarz i zostanie wprowadzony do wieczności. Tak, śmierć jest
pokonana! Dla apostoła oznaczało to wyzwolenie z cierpienia, jakim jest
noszenie ciała, wyzwolenie z niewoli rzymskiego więzienia i uwolnienie od
kuszenia szatana. Dla Pawła śmierć była snem bez wymiaru czasowego.
Następnym wydarzeniem po zamknięciu oczu w śnie śmierci było dla niego
rozstanie się z życiem i bycie z Chrystusem. Ponieważ Paweł jest
przekonany, że nie ma żadnej świadomości co do czasu, jaki upływa między
śmiercią i powtórnym przyjściem, śmierć oznacza dla niego zamknięcie oczu,
jak we śnie, i obudzenie się, aby już być na zawsze z Panem. Ważne jest, by zwrócić uwagę, iż jest to przypowieść. Jest to piąta, ostatnia przypowieść w tej serii: zgubiona owca, zgubiony grosz, zgubiony człowiek (ŁUK. rozdz. 15), nieuczciwy zarządca ŁUK. 16,1-11. Przypowieści stosowano po to, aby uczyć wielkich moralnych zasad. Wszystkie elementy przypowieści nie powinny być brane dosłownie. Na przykład nie posiadamy wełny ani czterech kopyt, tak jak owca. Nie jesteśmy metalem jak srebrna moneta. Główne pytanie w każdej przypowieści dotyczy wielkich moralnych lekcji. Napotkamy na duże trudności, jeżeli będziemy każdy szczegół przypowieści interpretować dosłownie, zamiast szukać lekcji, jakie pragnął nauczyć Jezus. Załóżmy, że przypowieść o bogaczu i Łazarzu jest dosłownym opowiadaniem. Czy ludzie rzeczywiście mogą prowadzić rozmowy między niebem i piekłem? Czy ci w niebie mogą oglądać ludzi płonących w piekle? Czy mogą słyszeć ich jęki? Czy dusze faktycznie posiadają palce i języki, jak zostało to opisane w przypowieści? Abraham musiałby mieć olbrzymie łono, aby pomieścić wszystkich ludzi, którzy się na nim znajdują. Dosłowna interpretacja przypowieści powoduje olbrzymie problemy. Niebo byłoby okrutnym miejscem, gdybyśmy zawsze widzieli cierpiących przyjaciół. Dlaczego Jezus posłużył się takim opowiadaniem? Jakich lekcji chciał nas nauczyć? Żydzi znali powszechnie historię, opisującą śmierć jako przejście przez dolinę ciemności oraz pokazującą zbawienie jako ucieczkę na bezpieczne łono Abrahama, a wieczną zagładę jako pójście na zniszczenie. Jezus wykorzystał to, chcąc nauczyć trzech rzeczy. Po pierwsze, Żydzi wierzyli, że bogactwo jest dowodem Bożej łaski, a ubóstwo oznaką Jego niezadowolenia. W opowiadaniu tym bogacz, którego Żydzi uważali za błogosławionego przez Boga, na końcu znalazł się w piekle, a biedny człowiek w niebie. Jezus przedstawił zupełnie nieoczekiwane zakończenie.
Żydzi zawsze
prosili Jezusa o znak. Wkrótce dał im największy znak — wzbudził z
martwych Łazarza
JAN
11,11-14.43.44.
W rezultacie, Żydzi poczuli się zagrożeni i zamierzali zamordować Łazarza
JAN 12,10.
Byli także bardzo wściekli na Jezusa — byli tak zaślepieni, że spiskowali,
aby również usunąć Jezusa. Czytali Biblię, a mieli na oczach i sercu
zasłonę
2 KOR.
3,14-16.
Popełnili błąd nie rozumiejąc, że „wszystkie pisma” dają świadectwo o
Jezusie
JAN 5,39.
Kiedy Jezus zmartwychwzbudził Łazarza, nie wierzyli. Jego słowa w
ŁUK.
16,31
miały proroczy wymiar. „Jeśli Mojżesza i proroków nie słuchają, to choćby
kto z umarłych powstał, też nie uwierzą”. Jakiż apel! Jakież nagłe
ostrzeżenie! Pismo jest naszym ostatecznym autorytetem. Jezus wykorzystał
popularne żydowskie opowiadanie, aby zilustrować potężną prawdę, że cała
Biblia cudownie się ze sobą zgadza.
Personifikacja jest powszechną metodą biblijną stosowaną przy opisywaniu
rzeczywistości językiem symbolicznym. Po zamordowaniu Abla przez Kaina,
Pan powiedział do Kaina: „Głos krwi brata twego woła do mnie z ziemi”
1
MOJŻ. 4,10.
Czy krew Abla rzeczywiście wołała? Nie! Dosłownie, nie. Język wyraża tu
Bożą wierność i miłującą troskę o swojego męczennika Abla oraz
odpowiedzialność Kaina za jego grzeszny czyn. W
HEBR. 12,24
czytamy, że krew Jezusa „przemawia lepiej niż krew Abla”, a oznacza to
przebaczenie, łaskę i odkupienie. Z pewnością krew Jezusa nie przemawia
dosłownie. Język wyraża Boże poselstwo odkupienia. W szóstym rozdziale
Księgi Objawienia Bóg wyraźnie mówi, że nie zapomniał o swoich wiernych
męczennikach w ciągu wieków. Ich krew symbolicznie woła do Boga o
osądzenie ich prześladowców i nagrodzenie wiernych wiecznością. W Biblii
słowo dusza często oznacza: osoba albo ludzie
RZYM. 13,1
BG; EZ. 18,4 BG: DZ. AP. 27,37.
Oznacza także życie (zob.
HEBR. 13,17;
1 PIOTRA 4,19; MAT. 10,28).
Dlatego
OBJ. 6,9
można przeczytać w ten sposób: życie tych ludzi, zamęczonych dla Jezusa,
symbolicznie, podobnie jak krew Abla, woła z ziemi o sprawiedliwość.
Odbędzie się sąd ostateczny i sam Bóg osądzi sprawiedliwie wszystkie
rzeczy!
W Biblii
słowo „dusza” zostało użyte około 1600 razy i ani razu nie zastosowano go
w kontekście „nieśmiertelna dusza”. Słowo śmiertelny oznacza poddany
śmierci. Słowo nieśmiertelny oznacza nie poddany śmierci. W Biblii
wyraźnie stwierdzono: „Dusza, która grzeszy, ta umrze”
EZECH. 18,4
BG.
Jezus stwierdził, że zarówno ciało, jak i dusza mogą zostać zniszczone w
piekle
MAT. 10,28.
Nieśmiertelność jest atrybutem boskości. Tylko Bóg jest w naturalny sposób
nieśmiertelny
1 TYM.
6,15.16.
Pierwsze kłamstwo szatana w ogrodzie Eden dotyczyło śmierci. Szatan
stwierdził, że skutkiem nieposłuszeństwa nie była śmierć, lecz życie.
Powiedział: „Na pewno nie umrzecie”
1 MOJŻ. 3,4.
W Słowie Bożym czytamy, że „zapłatą za grzech jest śmierć”
RZYM. 6,23.
Śmierć jest „nieobecnością” życia. Grzech nie powoduje wiecznego życia w
piekle, ale całkowite, zupełne wygnanie sprzed oblicza Bożego przez
unicestwienie. Słowo Boże jest jasne — człowiek jest śmiertelny
JOB 4,17.
Czekamy na nieśmiertelność
RZYM. 2,7.
Sprawiedliwi otrzymają nieśmiertelność jako dar od Pana w czasie Jego
powtórnego przyjścia
1 KOR.
15,51-54.
Grzesznicy także otrzymają swoją wieczną nagrodę. „Gdy grzech dojrzeje,
rodzi śmierć”
JAK 1,15.
Wybór zatem jest pomiędzy wiecznym życiem i wieczną śmiercią.
Aby
zrozumieć ten tekst, należy przeczytać cały fragment
1 PIOTRA
3,18-22.
W wierszu 18 jest mowa o tym, że Jezus, Boży Syn, który poniósł śmierć z
powodu naszych grzechów, został „przywrócony życiu” przez moc Ducha
Świętego. Wiersz 19 dokonuje transpozycji i stwierdza, że przez tego
samego Ducha Świętego Chrystus przemawiał do duchów w więzieniu. Kiedy
przemawiał do tych duchów w więzieniu? Kim są duchy w więzieniu? Wiersz 20
mówi nam o tym! W dniach Noego serca mężczyzn i kobiet były nieustannie
złe. Były one w niewoli złych duchów. Ten sam Duch Święty, który wzbudził
Jezusa z fizycznej śmierci zwracał się w dniach Noego do mężczyzn i kobiet
owładniętych przez złe duchy dlatego, żeby tych, którzy byli duchowo
martwi, przywrócić do duchowego życia. Duch Chrystusowy przemawiał przez
proroka, głosząc ewangelię mężczyznom i kobietom będącym w duchowych
pułapkach
1 PIOTRA
1,10-12.
Potężna moc Ducha otwiera więzienie grzechu po to, aby uwolnić jeńców
IZAJ. 61,1.
W
1 PIOTRA 3,21
jeszcze dokładniej wyjaśniono tę ilustrację. Doświadczenie potopu jest
porównane do chrztu. Tak samo jak Duch Święty wzbudził Jezusa z martwych
do życia, tak jak wprowadził On rodzinę Noego do arki, zachowując ich od
śmierci i prowadząc do życia, tak samo działa, budząc duchowe życie,
przekonując mężczyzn i kobiety, które opanował grzech, dostarczając mocy
do zmiany życia, prowadzi ich przez wody chrztu. W dniach
Noego Duch prowadził mężczyzn i kobiety z śmierci do życia. Dzisiaj Duch
wybawia mężczyzn i kobiety z duchowych więzień prowadząc ich z śmierci do
życia — wszystko to z uwagi na potężną moc zmartwychwstałego Chrystusa. Idea reinkarnacji jest zbudowana na dwóch założeniach, z których żadne nie jest prawdziwe. Po pierwsze, człowiek oczyszcza siebie przez swoje własne sprawiedliwe czyny. Po drugie, istnieje nieśmiertelna dusza, która żyje po śmierci ciała. Biblia naucza, że zbawienie jest przez wiarę w Chrystusa EFEZ. 2,8; RZYM. 3,24-31. Śmierć jest snem aż do chwalebnego zmartwychwstania 1 TES. 4,14.16; 1 KOR. 15,51.54. Nie ma drugiej szansy po śmierci HEBR. 9,27. Teraz jest czas zbawienia 2 KOR. 6,2.
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
główna |
pastor |
lekarz |
zielarz |
rodzina |
uzależnienia
| kuchnia
| sklep |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© 1999-2003 NADZIEJA.PL Sp. z o.o. Wszystkie prawa zastrzeżone. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|