|
Na ziemi
istnieje wiele pomników z marmuru, brązu czy nawet metali szlachetnych.
Pan Bóg ma również na ziemi swój pomnik, lecz nie z marmuru czy drogiego
kruszcu, ale z czasu. Jest nim sabat — siódmy dzień tygodnia, ustanowiony
w raju Eden przed upadkiem człowieka w grzech, jako święty Boży dzień
odpoczynku. Sabat, jako pomnik wieczności, przetrwa okres grzechu i będzie
znakiem czci Stworzyciela w odnowionym raju.
Oto przegląd
dziesięciu tekstów na temat sabatu, od raju utraconego do raju
odnowionego:
1. „Tak
zostały ukończone niebo i ziemia oraz cały ich zastęp. I ukończył Bóg w
siódmym dniu dzieło swoje, które uczynił, i odpoczął dnia siódmego od
wszelkiego dzieła, które uczynił. I pobłogosławił Bóg dzień siódmy, i
poświęcił go, bo w nim odpoczął od wszelkiego dzieła, które uczynił. I
pobłogosławił Bóg dzień siódmy, i poświęcił go, bo w nim odpoczął od
wszelkiego dzieła swego, którego Bóg dokonał w stworzeniu”1.
Ustanowieniu sabatu towarzyszyły trzy fakty:
I. ODPOCZĄŁ
— nie z powodu zmęczenia, lecz dla przykładu wobec człowieka2.
II. BŁOGOSŁAWIŁ — Bóg wypowiedział swoje błogosławieństwo nad tym dniem do
Adama i Ewy.
III. UCZYNIŁ GO ŚWIĘTYM — to znaczy odłączył dzień siódmy dla świętego
celu.
Wymienione
wyżej trzy czynności Boga w związku z ustanowieniem sabatu świadczą o
doniosłości i odrębności tego dnia, uczynionego świętem tygodniowym dla
Adama i Ewy oraz przyszłych pokoleń. Nikt oprócz samego Boga nie będzie
mógł zmienić tego postanowienia.
Ludzie
nieraz pytają, czy sabat został ustanowiony przy stworzeniu świata, czy
też w późniejszym okresie? Odpowiedź znajdujemy na początku Pisma
Świętego, gdy porównamy tekst Genesis1,28 z 2,3. Słowo błogosławił
zostało użyte zarówno dla małżeństwa, jak i dla sabatu. Nikt nie ma
wątpliwości co do ustanowienia małżeństwa w raju, które miało być prawem
dla wszystkich dzieci Adama, i nie powinien ich mieć, jeśli chodzi o
ustanowienie sabatu i jego przeznaczenie dla całego rodzaju ludzkiego, co
wynika jasno z kontekstu choćby tylko wymienionych tekstów.
2. „Pamiętaj
o dniu sabatu, aby go święcić. Sześć dni będziesz pracował i wykonywał
wszelką swoją pracę, ale siódmego dnia jest sabat Pana, Boga twego: Nie
będziesz wykonywał żadnej pracy ani ty, ani twój syn, ani twoja córka, ani
twój sługa, ani twoja służebnica, ani twoje bydło, ani obcy przybysz,
który mieszka w twoich bramach. Gdyż w sześciu dniach uczynił Pan niebo i
ziemię, morze i wszystko, co w nich jest, a siódmego dnia odpoczął.
Dlatego Pan pobłogosławił dzień sabatu i poświęcił go”3.
„Pamiętaj” —
słowo to wskazuje, że sabat nie był nową instytucją, nadaną dopiero na
Synaju. Sabat był dobrze znany. „Sabat Pana, Boga twego” — świadczy, że
dzień ten nie był dany jakiejś grupie ludzi uprzywilejowanych, sekcie czy
kościołowi. Sabat należy do Boga — taka jest nauka całego Pisma Świętego.
Sabat ważny jest dlatego, że nie jest instytucją ludzką. Jest to Boży,
święty, błogosławiony dzień odpoczynku, ustanowiony na wieczną chwałę i cześć
Stworzyciela.
3. „Jeżeli
powstrzymasz swoją nogę od bezczeszczenia sabatu, aby załatwić swoje
sprawy w moim dniu świętym, i będziesz nazywał
sabat rozkoszą, a dzień poświęcony Panu godnym czci, i uczcisz go nie
odbywając w nim podróży, nie załatwiając swoich spraw i nie prowadząc
pustej rozmowy, wtedy będziesz się rozkoszował Panem, a Ja sprawię, że
wzniesiesz się ponad wyżyny ziemi, i nakarmię cię dziedzictwem twojego
ojca Jakuba, bo usta Pana to przyrzekły”4. []
Powściągnij
twe nogi od przekraczania sabatu. To znaczy cofnij swe nogi od
przekraczania sabatu! Przestań deptać Boży dzień, jakby to był dzień
powszedni! Nazwij sabat rozkoszą. Rozkosz jest nadzwyczaj przyjemnym
zjawiskiem! Czymś rozweselającym naszą twarz, rozjaśniającym nasze oczy.
Jest to coś, co czyni nas szczęśliwymi. Taka była myśl Boża, gdy ustanowił
sabat dla ludzi. Dzień sobotni nigdy nie miał być ciężarem, nieznośnym
jarzmem.
4. „Nadałem
im również moje sabaty, aby były znakami między mną a nimi, aby wiedzieli,
że Ja, Pan, jestem tym, który ich uświęca. Święćcie moje sabaty i niech
będą znakiem między mną a wami, aby wiedziano, że Ja, Pan, jestem waszym
Bogiem!”5.
„Święćcie” —
określa stan pokoju serca6, żąda głębokiego poszanowania i
respektu, poważania. „Znakiem między mną a wami” — podobnie jak akt
ślubowania dwojga ludzi jest znakiem ich dozgonnej przynależności do
siebie, tak sabat jest znakiem szczególnego stosunku między Bogiem i Jego
ludem. Święcenie sabatu jest publicznym i otwartym przyznawaniem się do
Boga jako Pana i Stworzyciela. Jest to szczególnie ważne w tym czasie,
kiedy większość ludzi myśli inaczej.
„Pan, który
was poświęca”. Słowa te wskazują, jak wielką doniosłość ma sabat w oczach
Boga. Zasadniczo sabat jest doświadczeniem uświęcenia — stanem duchowym
serca — dzięki któremu wierzący dobrowolnie i osobiście odłączył się dla
Boga, aby dostąpić zbawienia. Sabat jest znakiem zaślubin człowieka i
zgodności jego woli z wolą Bożą. To doświadczenie nie trwa tylko 24
godziny, podczas sabatu. Trwa ono stale, przez wszystkie dni tygodnia,
czego każdy następny sabat jest znakiem. Takie właśnie znaczenie ma słowo
„uświęcić”. W Starym Testamencie Bóg powiedział: „świętymi bądźcie, gdyż
ja jestem święty”. Kto dobrowolnie odda się służbie Bożej w celu
dostąpienia uświęcenia, ten z radością przyjmie znak tego uświęcenia, a
znakiem tym pozostaje na zawsze sobota.
5. „Módlcie
się tylko, aby ucieczka wasza nie wypadła zimą albo w sabat”7.
Ten wiersz jest dowodem świętości sabatu w erze chrześcijańskiej. Sam
Jezus powiedział te słowa, gdy mówił o przyszłej inwazji wojsk rzymskich,
mających zburzyć Jerozolimę, co miało się spełnić dopiero po upływie ponad
trzydziestu lat po wniebowstąpieniu Pana. Historia potwierdza dokładnie
wypełnienie się przepowiedni w 70 roku naszej ery. Jest to oczywisty
dowód, że śmierć Jezusa Chrystusa na krzyżu Golgoty
nie miała w żadnym wypadku znieść świętości i błogosławieństwa odpoczynku
sobotniego nadanego przy stworzeniu świata i potwierdzonego niezmiennym
dekalogiem.
6. „Ponadto
rzekł im: „Sabat jest ustanowiony dla człowieka, a nie człowiek dla
sabatu. Tak więc Syn Człowieczy jest Panem również i sabatu”8.
„Ustanowiony
dla człowieka”. Człowiek bowiem został stworzony przed sabatem, nie zaś po
sabacie. Sabat został uczyniony dla dobra człowieka — dla jego szczęścia,
radości i regeneracji sił umysłu i ciała.
„Syn
Człowieczy jest Panem sabatu”. Jest to jedyny dzień spośród siedmiu, który
Jezus nazywa swoim. Jest to prawdziwy dzień Pański według Pisma
Świętego. Jezus sam jest twórcą, obrońcą i interpretatorem tego dnia.
7. „I
przyszedł do Nazaretu, gdzie się wychował, i wszedł według zwyczaju swego
w dzień sabatu do synagogi, i powstał, aby czytać”9.
[]
„Według
zwyczaju swego”. Zwyczaj zostaje utarty przez regularne powtarzanie.
Biblia wymienia dwa zwyczaje Jezusa: modlitwę i święcenie sabatu. „W dzień
sabatu udał się według zwyczaju swego do synagogi”.
Przechodząc
obok warsztatu ciesielskiego w Nazarecie, w każdym innym dniu tygodnia
poza sabatem, słyszelibyśmy uderzenia siekiery, odgłosy młota uderzającego
w dłuto lub piły przecinającej drewno. Przechodząc obok synagogi,
zauważylibyśmy drzwi zamknięte. Natomiast w dzień sabatu drzwi synagogi
były szeroko otwarte. Tam w owym czasie znaleźlibyśmy Jezusa uczącego lud,
czytającego z ksiąg Pisma Świętego lub pogrążonego w rozmowie
z Ojcem w modlitwie.
Jezus dał
przykład szacunku i posłuszeństwa wobec dnia sobotniego podczas całego
ziemskiego życia10.
Gdyby Jezus chodził po ziemi, uczyłby nadal praktykowania tego, co
stanowiło przykład całego Jego ziemskiego życia. „Jezus Chrystus wczoraj i
dziś, ten sam i na wieki”11.
8. „A był to
dzień Przygotowania i nastawał sabat. A szły też za nim niewiasty, które
razem z Jezusem przybyły z Galilei i widziały grób
oraz jak składano ciało Jego; powróciwszy zaś przygotowały wonności i
maści. Przez sabat zaś odpoczywały według przykazania”12.
Sprawozdanie to ponad wszelką wątpliwość ustala czas sabatu. Jest to
dzień, który rozpoczyna się wieczorem w piątek (dzień ukrzyżowania) i
poprzedza niedzielę, która była w owym czasie dniem zmartwychwstania13.
9. „A w
dzień sabatu wyszliśmy za bramę nad rzekę, gdzie, jak sądziliśmy, odbywały
się modlitwy, i usiadłszy, rozmawialiśmy z niewiastami, które się zeszły”14.
Wydarzenie to miało miejsce około roku 52 n.e., czyli 20 lat po
zmartwychwstaniu. Zwyczaj Jezusa i apostołów był powszechnym zwyczajem
wszystkich chrześcijan15. Historia dowodzi, że nawet w Kościele
rzymskim w ósmym wieku po Chrystusie katolicy święcili sobotę, za co
zostali obłożeni klątwą papieską. W Piśmie Świętym nie znajdziemy żadnego
śladu dokonania zmiany sabatu na inny dzień tygodnia. Apostoł Jan nazywa
sabat Dniem Pańskim16 w ponad dziewięćdziesiąt lat po
narodzeniu Chrystusa. Nowy Testament Pana naszego Jezusa Chrystusa nic nie
mówi o innym dniu odpoczynku, jak tylko o dniu sobotnim.
10. „Bo jak
nowe niebo i nowa ziemia, które ja stworzę, ostaną się przede mną — mówi
Pan — tak ostoi się wasze potomstwo i wasze imię. I będzie tak, że w każdy
nów i w każdy sabat przychodzić będzie każdy człowiek, aby mi oddać pokłon
— mówi Pan”17.
Zwróćmy
uwagę na wyrażenie: „Każdego tygodnia w sabat”. Sabat ustanowiony w raju
utraconym pozostanie wieczną pamiątką ku czci Stworzyciela w raju na nowej
ziemi. Dopełnia to faktu, że w ciągu prawie sześciu tysięcy lat w
stanowisku Boga do sabatu, siódmego dnia naszego ziemskiego tygodnia, nic
się nie zmieniło. Dzień uroczyście święcony przez Boga i pierwszą parę
ludzi w ogrodzie Eden, następnie deptany przez szatana i ludzi
zbuntowanych przeciwko Stworzycielowi nieba i ziemi, będzie ponownie
święcony przez wszystkich mieszkańców nowej ziemi, na której nigdy więcej
nie będzie grzeszników łamiących Boże przykazania, łącznie z dniem sabatu.
Nie będzie tam grzechu.
PRZYPISY:
1 1 Mojż.2,1-3.
2 Izaj. 40,28.
3 2 Mojż.20,8-11.
4 Izaj. 58,13.14.
5 Ezech. 20,12.20.
6 1 Jan 3,18.
7 Mat. 24,20.
8 Mar. 2,27.28.
9 Łuk. 4,16.
10 Jan 13,15.
11 Hebr. 13,8.
12 Łuk. 23,54-56.
13 Zob. Łuk. 24,1.
14 Dz. Ap. 16,3.
15 Dz. Ap. 17,2.
16 Obj. 1,10.
17 Izaj. 66,22.23.
|
|