|
JESZCZE RAZ
O WYBIERANIU
OUIDA WESTNEY*
A więc spróbujmy raz jeszcze. W ostatnich
tygodniach pozwalam sobie na cytowanie szeregu opracowań i artykułów
na tematy wybierania partnerów na całe życie. Tym razem pragnę
podzielić się mądrymi wypowiedziami dr Westney, która w długim
poniższym artykule szeroko wypowiada się
na temat doboru partnera. Polecam uwadze.
A zatem, próbujecie wybrać
życiowego partnera? Na początku, w ogrodzie Eden, Bóg wprowadził
partnerskie stosunki pomiędzy mężczyzną i kobietą. W tamtym czasie
wybór współmałżonka był bardzo łatwy. Obecnie, od czasu, gdy jest
tak wiele osób, spośród których wybieramy, proces ten stał się
bardziej złożony. Dla chrześcijan podjęcie decyzji o wyborze
życiowego partnera rozpoczyna proces doboru takiego współmałżonka, z
którym będzie można żyć w długotrwałym, wzajemnie satysfakcjonującym
i wzbogacającym związku, to znaczy, z osobą, z którą można w sposób
szczęśliwy dzielić życie i znajdować wspólny język przez 20, 30, 40
lub 50 lat, zależnie od okoliczności. Wymaga to starannego wyboru
tej jedynej osoby, którą Bóg zatwierdzi jako partnera. Istotnie,
wybieranie na partnera takiej osoby, której wyboru można
pogratulować, w podobny sposób jak dobrał Bóg Adama i Ewę,
wymaga współpracy z Bogiem.
Wybieranie życiowego partnera jest poważnym i uświęconym
przedsięwzięciem. Amerykańska pisarka chrześcijańska, E.G. White w
książce „Chrześcijański Dom”, w rozdziale „Wybór towarzysza życia —
Wielka decyzja”, stwierdza:
„Jeżeli ci, co zamierzają wstąpić w związek małżeński, nie chcą
przeżywać gorzkich i smutnych refleksji po ślubie, niech się
poważnie zastanowią nad małżeństwem przed jego zawarciem. Jeżeli
krok ten podejmie się nierozsądnie, będzie on jednym z
najpoważniejszych powodów zmarnowania życia zarówno młodzieńców, jak
i panien. (...) Małżeństwo jest czymś, co
będzie miało wpływ i znaczenie dla życia, zarówno w tym, jak i
przyszłym świecie. Szczery chrześcijanin nie poczyni żadnych kroków
w tym kierunku nie upewniwszy się, że Bóg wyrazi swą zgodę. Nie
będzie sam wybierać towarzysza dla siebie, ale pozwoli Bogu dokonać
wyboru”.
[]
DLACZEGO MARYSIA?
Co powoduje, że wybieramy
daną osobę? Istnieje kilka pozytywnych i negatywnych powodów
zawierania małżeństw. Oto kilka negatywnych:
-
Z litości do danej osoby.
-
Aby zrobić komuś na złość.
-
Aby uciec od nieszczęśliwej sytuacji w domu.
-
Aby podnieść społeczną pozycję lub udowodnić, że
jest się dorosłym.
Podczas gdy dwa ostatnie
powody są do zaakceptowania, same w sobie nie stanowią jednak
odpowiedniego fundamentu dla małżeństwa.
Chcielibyśmy zaproponować
trzy pozytywne powody do zawarcia małżeństwa. Wszystkie trzy mają
tendencje do mieszania się ze sobą.
-
Aby pomóc jednostce w osiągnięciu pełnego i
sensownego życia.
-
Aby pomóc jedno drugiemu wyjść naprzeciw potrzebie
miłości, akceptacji, poczuciu bezpieczeństwa, aby wzajemnie się
poznać i stać się twórczym.
-
Aby mieć kogoś szczególnego, z kim można będzie
się związać, żyć we wspólnocie, rozwijać społecznie, psychicznie,
umysłowo i duchowo przez całe życie.
Powyższe powody są pełne i
zawierają każdy aspekt ludzkiego istnienia. Ich znaczenie wymaga
korzystania z ostrożności w procesie dobierania współmałżonka. []
JAK WYBRAĆ WŁAŚCIWEGO
WSPÓŁMAŁŻONKA?
Porozmawiajmy teraz o
procesie doboru towarzysza życia. Mówiąc o doborze partnera mamy na
myśli pewien proces, ponieważ nie jest to coś, co należy robić pod
wpływem chwili, ale raczej traktować to należy jak całe
przedsięwzięcie, które winno być zrealizowane w pewnym okresie
czasu.
W każdym procesie doboru ważną sprawą jest określenie kryteriów lub
wskazówek, sprawdzenie odpowiedniej ilości określonych opcji,
wyeliminowanie takich opcji, które są mniej pożądane i wybór takich,
które uważa się za najbardziej pożądane. Jeżeli w dobieraniu
partnera zostaje zastosowany powyższy proces, to z Bożym
przewodnictwem jest możliwe wybranie odpowiedniej osoby, z którą
zwiąże się życie. Oczywiście, kryteria jednostki powinny stać w
zgodzie z Bożymi wskazówkami, a idealizm powinien mieszać się z
realizmem. Nikt przecież nie jest doskonały.
W niektórych kręgach
kulturowych rodzice wybierają swoim dzieciom towarzysza życia.
Często dokonują tego z dużym powodzeniem. Istnieje biblijny przykład
takiego rodzaju rodzicielskiego doboru w osobie Rebeki dla Izaaka.
Biblia odnotowuje ich głęboki, długotrwały związek. W Stanach
Zjednoczonych, jak i wielu innych krajach, główna odpowiedzialność
za dobór partnera pozostaje w rękach samych młodych. I chociaż
faktycznie to oni muszą dokonać własnego wyboru, zarówno pomoc
rodziców jak i innych znaczących osób, takich jak duchowni,
nauczyciele lub doradcy ma wielką wartość i powinna być
wykorzystywana.
Każda osoba powinna starać
się dobrze rozwinąć kryteria doboru lub oczekiwania, jakie wiąże ze
swoim partnerem. Te kryteria będą najprawdopodobniej zawierały
następujące kategorie:
-
określenie wyglądu zewnętrznego,
-
charakterystykę osobowości,
-
znaczenie określonych wartości,
-
przekonania religijne i tło kulturowe,
-
znaczenie odpowiednich umiejętności wychodzenia
naprzeciw potrzebom każdej ze stron.
Używając tych szerokich
kategorii, możesz określić szczegółowe kryteria i dokonać własnego
doboru partnera. Jednakże może się zdarzyć, że kiedy już to
uczynisz, prawdopodobnie znajdzie się wiele osób do wzięcia, które
będą w stanie je spełnić. Odkąd jednak Bóg z mądrością zaplanował
monogamię, czyli jednego partnera, jako przykład chrześcijańskiego
małżeństwa, ważnym zadaniem jest, aby poprzez zawężanie opcji i
selekcję różnych możliwości, dokonać wyboru tej jedynej osoby, która
będzie twoim towarzyszem życia. Takie przedsięwzięcie wymaga
wielkiej mądrości i Bożego prowadzenia.
Pozwólcie zatem powiedzieć
nieco więcej o czynnikach, które są ważne w doborze partnera.
Będziemy omawiać cechy zewnętrzne, wartości moralne, potrzeby i
osobiste przymioty w odniesieniu do twojego przyszłego małżonka oraz
ciebie samego. []
CECHY ZEWNĘTRZNE
Najczęściej pierwszymi
czynnikami, które pociągają ludzi poszukujących towarzysza życia, są
cechy zewnętrzne. Niektórzy kładą wielki nacisk na budowę ciała,
owal twarzy i inne fizyczne atrybuty. Wygląd zewnętrzny jest ważny i należy
dołożyć wszelkich starań, aby zaspokoić pod tym względem oczekiwania
jednostki. Jednakże mądrością jest wznieść się ponad fizyczny wymiar
i rozważyć jeszcze przed podjęciem ostatecznej decyzji, podobieństwa
wartości moralnych, osobowości, a także potencjał w niesieniu sobie
wzajemnej pomocy w zaspakajaniu potrzeb.
Zdrowie jest czynnikiem
ważnym i powinno być wzięte pod rozwagę. Istnieją bowiem pewne
związki pomiędzy zdrowiem małżonków a ich szczęściem małżeńskim.
Jest tak, jak się wydaje, iż osoby zdrowe, bardziej niż chore,
posiadają szczęśliwe związki.
WARTOŚCI MORALNE
Jest to bardzo szeroki
temat, ale jednocześnie bardzo ważny. Wartości moralne stanowią
bowiem
o naszych przekonaniach, standardach lub ideałach, które są
szanowane lub pieczołowicie pielęgnowane przez daną osobę. Jako
takie, są one bardzo ważne i narzucają danej osobie sposób
postrzegania wydarzeń życiowych i sposobu
postępowania. Wartości moralne są zwykle przyswajane przez jednostkę
przez pewien okres czasu, jako część procesu socjalizacyjnego.
Dlatego też, osobiste wartości moralne mają swoje korzenie w
rodzinie i kulturze, w jakiej dana osoba wyrosła. Wartości zdobyte
we wczesnym dzieciństwie mają tendencję do głębokiego zakorzenienia
się i zwykle mają na nas większy wpływ niż wartości, które zostały
zdobyte w późniejszym okresie życia.
Nasze wartości moralne
kształtują nasze idee, ideały, cele i aspiracje. W praktyce, te
idee, ideały, cele i aspiracje przenoszą się
na potrzeby, następnie na motywacje, a w końcu na postępowanie. Tak
więc, zachowanie jednostki jest zwykle zgodne z wartościami, jakie
kierują nią w pierwszym rzędzie. Poszczególne osoby posiadają
wartości, które odnoszą się do fizycznych, społecznych,
intelektualnych i duchowych aspektów ich życia. []
Ponieważ dla danej osoby
niektóre wartości są ważniejsze od innych, można powiedzieć, że
każdy człowiek posiada własną hierarchię wartości, lub rząd
wartości, które klasyfikują się od wyjątkowo ważnych, stanowiących
niejako rdzeń wszystkiego, do mniej ważnych, ubocznych. We
właściwych relacjach, jeżeli dana para posiada podobny rdzeń
wartości, służyć on będzie zmniejszaniu sytuacji konfliktowych i
pogłębieniu się łagodności w obcowaniu. Odwrotność sytuacji jest
także prawdziwa. Jeżeli nie mają podobnego korzenia wartości,
prawdopodobieństwo konfliktu jest większe. Dlatego też, podejmując
decyzję co do życiowego partnera, zasadniczą sprawą jest dokładne
określenie własnych głównych wartości, i tego samego u przyszłego
współmałżonka. Jak stwierdzono wcześniej, wiele wartości, które
wpływają na nasze postępowanie rozwija się we wczesnym okresie
życia. Dlatego też, kiedy jednostka stanie w konfrontacji z
trudnościami lub krytycznymi sytuacjami życia, jej skłonnością będą
zachowania odzwierciedlające takie wartości, które zostały
ugruntowane we wczesnej młodości, a nie te,
które rozwinęły się w późniejszym okresie życia. Partnerzy muszą być
świadomi głównych wartości swoich towarzyszy i ich wpływu na
postępowanie.
Jako chrześcijanie
przykładamy wielką wagę do religii, która stanowi ważną część
naszego życia. Zdarza się jednak wśród młodych ludzi, że dzielą oni
tę samą religię i posiadają podobne wartości, a jednak doświadczają
wielu problemów w swoich małżeńskich kontaktach. Kilka przyczyn tych
problemów może mieć swoje źródło w sprawach,
które ogólnie nazywamy potrzebami. Właśnie na to skierujmy teraz
naszą uwagę.
POTRZEBY
Potrzeba jest pewnym brakiem
lub niedostatkiem, jaki odczuwa dana osoba w swoim wnętrzu. Może być
ogólna lub też określona. Obecność potrzeb we wnętrzu człowieka może
powodować napięcia, niepokoje lub uczucie pustki w tych obszarach, w
których się ona pojawia. Rozróżniamy różnego typu potrzeby, w
zależności od obszaru naszego życia w jakim się pojawiają, dlatego
wyróżniamy takie rodzaje, jak fizyczne, emocjonalne, społeczne,
intelektualne i duchowe. Każdy z nas posiada potrzeby fizyczne,
takie jak potrzeba wody, pożywienia, ubrania i schronienia
(domu). Większość posiada potrzebę dawania i otrzymywania uczucia
miłości. Mamy także potrzebę szacunku, uznania, akceptacji i zachęty
od innych. Ponadto, wielu może mieć większe potrzeby intelektualnego
rozwoju, a wszyscy potrzebujemy duchowego wsparcia i pokoju. []
Potrzeby poszczególnych osób zależą w dużym stopniu od wychowania,
jakie otrzymały. Mając za podstawę takie potrzeby, ludzie będą
zachowywać się lub działać w określony sposób. Ludzie nie tylko
różnią się pod względem ilościowym czy jakościowym swoich potrzeb,
ale ta sama osoba może różnić się w swoich potrzebach, w różnym
czasie, w zależności od życiowych okoliczności.
Kiedy dokonujemy wyboru życiowego partnera, niezwykle ważną rzeczą
jest rozważenie potrzeb obu stron. Także ocena tych potrzeb pomoże
parze uświadomić sobie wcześniej trudności, jakie ich oczekują. Na
przykład, oboje mogą posiadać wielką potrzebę otrzymywania czułości,
ale żadne z nich nie nauczyło się tego robić. Co będzie jeśli się
pobiorą? Powstały związek miłosny zubożeje. To zubożenie będzie
postępować, chyba że w związku tym pojawią się nowe informacje na
temat dawania uczuć. Na bazie takiej oceny potrzeb, para może
zrezygnować z małżeństwa.
Chociaż po ślubie każda osoba rozwija czułość i wrażliwość oraz
zdolność adresowania potrzeb w kierunku swego partnera, to bardzo
pomoże związkowi, jeżeli niektóre z tych uświadomionych potrzeb i
próby ich zaspokojenia będą miały miejsce przed zawarciem
małżeństwa.
Warto jednakże zauważyć, że nie każdy musi zetknąć się z taką
różnorodnością potrzeb u swego partnera. Można jednak starać się być
pomocnym, wspierać się i tak współdziałać, jak tylko jest to
możliwe. Na etapie doboru partnera najważniejsze jest działanie na
rzecz styczności potrzeb w małżeństwie, aby uzyskać pewność, że para
jest tak zgodna, jak tylko jest to możliwe. Miejmy nadzieję, że taki
pożądany początek wpłynie na dynamiczny rozwój procesu partnerstwa,
który złoży się na szczęśliwe małżeństwo.
CECHY CHARAKTERU
W wyborze życiowego partnera
każdy powinien dobrze przyjrzeć się cechom charakteru kandydata. E.G.
White w książce „Chrześcijański dom” opisuje kilka przymiotów żony
stwierdzając, że powinna być dojrzała, kochająca, być dobrą
ekonomistką, rozważną i pracowitą. Salomon wychwalał ekonomiczne i
wychowawcze przymioty cnotliwej żony i matki. O mężach ta sama
autorka mówi, że powinni mieć cechy czystości, pilności, postępu,
uczciwości i miłości oraz bojaźni Bożej.
Troskliwość, cierpliwość, uprzejmość, szacunek dla innych, wolność
od nadmiernej zazdrości, elastyczność, brak egoizmu, zaufanie,
optymizm, zdolności przystosowawcze, duch pełen współczucia i chęci
przebaczenia — to pożądane cechy u przyszłych partnerów. Mieszanka
większości tych przymiotów będzie pomocna w stworzeniu szczęśliwego
domu. []
Kiedy wybieramy towarzysza
ważne jest, aby wyodrębnić osobę, która jest najlepszym
uzupełnieniem lub partnerem dla ciebie. Równie ważne jest, aby
wybierając możliwie najlepszego partnera, starać się także być
możliwie najlepszym partnerem. Jeśli ktoś chce znaleźć najlepszego
partnera, sam także musi być najlepszy.
A teraz podsumujmy to
wszystko. Wybieranie partnera powinno poprzedzić studium nakazów
biblijnych, jakie odnoszą się do małżeństwa. Należy stale
konsultować się z Bogiem poprzez regularną modlitwę, i to
podczas całego procesu wybierania partnera. Starajcie się także
uzyskać pomoc od rodziców i innych doświadczonych osób w czasie
takiego studium.
Poznawajcie siebie na tyle
obiektywnie, na ile to możliwe, włączając w to swoje wartości
moralne, cele, atuty, słabości, rzeczy ulubione i nie lubiane.
Weźcie pod uwagę swoją potrzebę czułości, uznania i wolności we
wzrastaniu i byciu sobą. Ustalcie powód dla którego chcecie się
pobrać i pomyślcie jakimi wartościami uda się wam zasilić małżeński
związek.
Następnie, poznajcie swojego
przyszłego partnera w podobny sposób w jaki staracie się poznać
siebie, zwracając uwagę na wartości, cele, potrzeby, mankamenty,
atuty, itp.
Po trzecie, poznawajcie
działania swoich prawdopodobnych kandydatów na małżonków. Określcie
szczególne powody, dla których oboje chcecie się pobrać. Weźcie pod
uwagę wasze przypuszczalne wzajemne oddziaływanie, nie tylko jako
nowożeńców, lecz jako praktykujących chrześcijan, jako
przypuszczalnych rodziców i partnerów w wieku dojrzałym, jak i w
podeszłych latach. Zastanówcie się, czy będziecie w stanie
akceptować się wzajemnie i czy będziecie
mogli skutecznie współdziałać w zmieniających się sytuacjach
życiowych.
W modlitwie konsultujcie się
z Bogiem. Proście o radę tych, którzy dobrze was znają. Gdy to
uczynicie, wtedy dopiero staliście się gotowi, aby podjąć decyzję!
[]
* —
artykuł ukazuje się za zgodą autorki |
|