|
Biblia to księga niezwykła, nazywana nie tylko Pismem Świętym, ale również
Słowem Bożym czy Księgą Ksiąg.
Nazwa „Pismo Święte” jest tłumaczeniem łacińskiego wyrażenia „Sacra
Scriptura”. Jest też odpowiednikiem greckich „graphai hagiai” (pisma
święte). Nazwą tą często posługiwali się Chrystus i apostołowie1.
Termin „Biblia” jest greckim i łacińskim tłumaczeniem starotestamentowych
hebrajskich określeń pism świętych „serafim”, używanych przez proroków2.
Słowo „Biblia” — liczba mnoga od słowa greckiego „biblos” (książka),
upowszechnione zostało przez Hieronima. Obecnie za przekładem łacińskim
posiada formę liczby pojedynczej. Już w czasach Starego Testamentu
posługiwano się nazwą „Słowo Boże”3. Używa go też Nowy Testament4.
Pismo Święte jest właściwie zbiorem wielu ksiąg. Kanon Biblii zawiera 66
ksiąg, jest więc w swej istocie prawdziwą księgą ksiąg. Dzieli się na dwie
części: Stary i Nowy Testament. Stary Testament z kolei dzieli się na pięć
części. Pierwsza z nich to tzw. Pięcioksiąg Mojżesza, obejmujący pięć
pierwszych ksiąg Pisma Świętego. Księgi te nazywane są zwykle księgami
Mojżeszowymi lub określane następującymi nazwami: Księga Rodzaju, Księga
Wyjścia, Księga Kapłańska, Księga Liczb, Księga Powtórzonego Prawa. Druga część obejmuje
księgi historyczne, od Księgi Jozuego do Estery. Kolejna część to księgi
poetyckie, od Księgi Joba do Pieśni nad Pieśniami. Następną grupę stanowią
księgi proroków większych, od Księgi Izajasza do Daniela. Wreszcie piąta
część zawiera księgi proroków mniejszych, od Ozeasza do Malachiasza. Nowy
Testament dzieli się na trzy grupy. Na początku są księgi historyczne, tj.
cztery Ewangelie i Dzieje Apostolskie. Drugą grupę stanowią Listy, głównie
apostoła Pawła, ale nie tylko. Na końcu Nowego Testamentu znajduje się
Apokalipsa, czyli Objawienie św. Jana. Jest to księga prorocza5.
Biblia przedstawia olbrzymie bogactwo treści i zagadnień, od codziennych
spraw człowieka, poprzez głębsze problemy życia aż do spraw
transcendentalnych, zbawczych. Na pierwszych stronach przedstawia dzieło
stworzenia świata i człowieka, ukazuje panoramę raju, dzieje ludzkości
i narodu wybranego. Wreszcie, gdy „nadeszło wypełnienie czasu, zesłał Bóg
Syna swego”6. []
Pojawia się Jezus Chrystus, Bóg-Człowiek, centralna postać Pisma Świętego.
Następnie Biblia ukazuje działalność apostołów, wreszcie nakreśla
nowotestamentową historię Kościoła Bożego. Opis kończy się wizją nowej
ziemi, raju odzyskanego. Tak więc Pismo Święte prowadzi czytelnika od raju
do raju. A pomiędzy stworzeniem i nową ziemią rozciąga się historia
biblijna, przedstawiająca dramat grzechu, w którym dobro i sprawiedliwość
odnoszą ostateczne zwycięstwo. Stanowisko człowieka ukazuje Biblia
w perspektywie wieczności, nadając tym samym życiu ludzkiemu
głęboki sens. Wyjaśnia również złożone problemy świata i ludzi, tajemnice
i paradoksy wiary, postuluje postęp w dziedzinie ducha, tchnie nadzieją
i optymizmem. Jest także bogatym źródłem nauki wiary i pouczeń
religijno-moralnych. Szczególnym akcentem Pisma Świętego są proroctwa.
Oświecają dzisiejszą współczesność i pokazują przyszłość naszej planety
oraz cywilizacji. Księga Ksiąg ma ok. 40 autorów. Byli to święci Boży
ludzie7, mieszkańcy starożytnego Wschodu, którzy żyli w ciągu szesnastu
wieków, tak długo bowiem Biblia powstawała. Byli wśród nich
królowie i mędrcy, prawodawcy i filozofowie, uczeni i ludzie prości,
wodzowie i rybacy, apostołowie i prorocy. Mimo tej wielości autorów, czasu
i miejsc powstania poszczególnych ksiąg, Pismo Święte wykazuje
zdumiewającą jednolitość treści, niemożliwą do osiągnięcia przez myśl
wyłącznie ludzką.
JAK POWSTAŁ STARY TESTAMENT?
Na początku Starego Testamentu znajdujemy pięć ksiąg Mojżeszowych, które
często nazywane są również Torą lub Pentateuchem. Pochodzą one z XV wieku
p.n.e. Mojżesz jest bez wątpienia ich autorem. Wskazują na to takie
dowody, jak jego działalność literacka8, znajomość Egiptu, pustynny
koloryt opisu wędrówki czy względy filologiczne. O autorstwie Mojżesza
świadczą też inne księgi Starego Testamentu, a nawet sam Chrystus. To oczywiście nie wyklucza późniejszych natchnionych uzupełnień
redakcyjnych9.
Mojżesz rozpoczął pisanie prawdopodobnie jeszcze przed wyjściem Izraela
z Egiptu, tj. przed
rokiem 1445 p.n.e.10 Wszystko wskazuje na to, że Mojżesz oprócz
Pięcioksięgu napisał również
Księgę Joba, i że jest ona starsza od Księgi Rodzaju11.
Działalność pisarską prowadził również następca Mojżesza, Jozue, który
także napisał księgę,
nazwaną od jego imienia Księgą Jozuego. Z kolei prorok Samuel (XI
w. p.n.e.) prawdopodobnie
napisał księgi Sędziów i Rut. Natomiast za czasów panowania Saula i Dawida
powstały księgi
Samuelowe, które posiadają autorstwo zbiorowe12. Na przełomie w. VII
i VI p.n.e. napisane
zostały Księgi Królewskie, a po niewoli babilońskiej ostatnie księgi
historyczne: Kroniki, Ezdrasza i Nehemiasza. Dawid (X w. p.n.e.) był głównym autorem Księgi
Psalmów, najpiękniejszego
zbioru religijnej poezji i pieśni, a jego syn Salomon napisał
Przypowieści, Księgę Kaznodziei
i Pieśń nad Pieśniami. Od IX — V w. p.n.e. powstały księgi proroków
Jonasza, Amosa, Micheasza,
Izajasza, Nahuma, Abakuka, Sofoniasza, Jeremiasza, Abdyjasza, Ezechiela,
Daniela, Zachariasza
i Malachiasza. []
Po powrocie z niewoli babilońskiej, za czasów Nehemiasza i Ezdrasza (V
w. p.n.e.), doszło
do powstania urzędowego i zamkniętego zbioru ksiąg świętych, czyli kanonu,
stanowiącego
dla Izraela najwyższą normę wiary i postępowania. Troskliwą opiekę
nad księgami roztoczyli
uczeni w Piśmie, tzw. soferim, którzy po ustaleniu określonej formy tekstu
przepisywali go
bardzo starannie, niczego nie dodając ani ujmując. Tekst był podzielony
na wersety, które były
policzone. To przyczyniło się do zachowania czystości tekstu. Całość była
podzielona na trzy
zasadnicze części: Zakon, Prorocy i Pisma, i w takim stanie Stary
Testament przetrwał do czasów
Chrystusa, który nauczał tego, co było napisane w „zakonie Mojżesza,
u proroków i w psalmach
(pismach)”13. Według ówczesnej rachuby kanon obejmował 22 księgi.
Potwierdza to Józef Flawiusz: „Nie posiadamy miliardów sprzecznych ze sobą ksiąg, przeczących
jedna drugiej. Nasze
księgi, te, które słusznie są uznane, wyrażają się cyfrą 22 i zawierają
historie wszystkich
czasów. Pięć z nich to księgi Mojżesza obejmujące zakon i historie
od narodzin człowieka
do śmierci przywódcy Izraelitów. Okres obejmuje około trzech tysięcy lat.
Prorocy, następujący
po Mojżeszu, napisali historie wydarzeń współczesnych im od śmierci
Mojżesza do Artakserksesa,
następcy Kserksesa, w 13 księgach. Pozostałe 4 księgi zawierają hymny
na cześć Boga oraz
wskazówki postępowania w życiu”14.
Powstaje pytanie: Jak te 22 księgi mają się do 39, które teraz znajdują
się w Starym
Testamencie? Jeśli uwzględni się, że Księga Rut występowała łącznie
z Księgą Sędziów, Treny
Jeremiasza razem z Księgą Jeremiasza, zaś księgi 12 mniejszych proroków
tworzyły osobną księgę,
a Księgi Samuela, Królewskie i Kroniki stanowiły księgi pojedyncze, to
okaże się, że
starotestamentowy kanon obejmował w sumie 39 ksiąg Biblii hebrajskiej
i rozpoczynał się Księgą
Rodzaju, a kończył Księgą Kronik. Liczbę 39 ksiąg, które tworzyły kanon,
potwierdza również
Talmud babiloński oraz liczni Ojcowie Kościoła z Hieronimem i Augustynem
na czele15.
Starotestamentowy kanon Biblii hebrajskiej raz jeszcze został potwierdzony
na synodzie
rabinistycznym w Jamnie, ok. roku 100 n.e.
Kanon Starego Testamentu nie obejmował jednak tzw. apokryfów czyli pism
powstałych po czasach
Ezdrasza i Nehemiasza, a szczególnie następujących ksiąg: Tobiasza,
Judyty, Mądrości,
Eklezjasty, Barucha, dwóch Ksiąg Machabejskich. Księgi te dopiero
na soborze trydenckim
(1545-1563) włączone zostały do Starego Testamentu Biblii katolickiej,
jako tzw. księgi
deuterokanoniczne16.
JAK POWSTAŁ NOWY TESTAMENT?
Nowy Testament powstał w krótszym czasie niż Stary Testament. Nastąpiło to
w latach 51-96 n.e.
w wyniku apostolskiej katechezy ewangelicznej oraz działalności pisarskiej
apostołów i uczniów
apostolskich. W ten sposób powstało 27 ksiąg. Ewangelia Chrystusowa, owa
dobra nowina
o zbawieniu, głoszona początkowo ustnie, w miarę upływu czasu i potrzeby
utrwalana była
na piśmie. W ten oto sposób powstały cztery Ewangelie. Właściwie jest to
jedna ewangelia, ale
w opisie czterech ewangelistów. Dwaj z nich byli apostołami (Mateusz
i Jan), dwaj apostolskimi
uczniami i ich współpracownikami (Marek i Łukasz). []
Mateusz napisał swą Ewangelię przed zburzeniem Jerozolimy. Miała to być
apologia Jezusa,
zapowiedzianego już w czasach starotestamentalnych Mesjasza, z myślą
o czytelniku żydowskim.
Najstarszą jest jednak Ewangelia Marka. Jej autora można nazwać biografem
Jezusa. Pisał on
opierając się na katechezie Piotra, którego był współpracownikiem, z myślą
o czytelniku
rzymskim. Z kolei Łukasz, lekarz i współpracownik Pawła, napisał swą
Ewangelię ok. roku 69
z myślą o czytelniku greckim, na podstawie bogatego materiału źródłowego
zebranego od tych,
którzy byli naocznymi świadkami wydarzeń17. Łukasz jest też autorem
Dziejów Apostolskich.
Ostatnią Ewangelię napisał Jan ok. roku 96. Jest to dzieło teologiczne,
ukazujące boskość
Jezusa, Zbawiciela świata, stanowiące dopełnienie poprzednich trzech
Ewangelii.
Jeśli chodzi o listy apostolskie, to sam Paweł napisał ich
czternaście18. Podczas drugiej
podróży misyjnej powstały w Koryncie oba listy do Tesaloniczan, w czasie
trzeciej podróży
misyjnej oba listy do Koryntian, napisane w Efezie i Macedonii, oraz listy
do Rzymian
i Galacjan, napisane w Koryncie. Cztery listy, tzw. więzienne (do Efezjan,
Filipian, Kolosan
i Filemona) napisał Paweł podczas pierwszego uwięzienia w Rzymie.
Pozostałe, tzn. oba listy
do Tymoteusza, do Tytusa i do Hebrajczyków, pochodzą z ostatnich lat życia
apostoła. Prócz
listów Pawłowych, w Nowym Testamencie znajdujemy następujące tzw. listy
powszechne: Jakuba,
Judy, 1 i 2 Piotra oraz trzy listy Jana. Ostatnią księgą jest Apokalipsa,
którą Jan napisał
na wyspie Patmos.
Autorytet pism Nowego Testamentu potwierdzili wcześni pisarze
chrześcijańscy, zwłaszcza
z drugiej połowy I wieku i pierwszej połowy II wieku, oraz tzw. Ojcowie
Kościoła. Ilość
występujących w ich pismach cytatów z Nowego Testamentu, jak również
przywiązana do nich powaga
i sposób ich cytowania, identyczny z cytowaniem pism Starego Testamentu,
dowodzi, że na początku
II wieku n.e. za księgi miarodajne i natchnione uważano wszystkie księgi
Nowego Testamentu
wchodzące w skład dzisiejszego kanonu. Fakt ten świadczy, ze kanon był
właściwie ustalony już
pod koniec czasów apostolskich19. Nowy Testament napisany został
w języku greckim, powszechnie
używanym przez ludność imperium rzymskiego, tzw. dialektem koine,
w przeciwieństwie do Starego Testamentu, który w większości napisany
został w języku hebrajskim. Tylko nieliczne fragmenty są w języku
aramejskim20.
PRZYPISY:
1 Zob. Jan 5,39; 10,35; Mat. 21,42; Rzym. 1,2; 2 Tym. 3,15.
2 Zob. Izaj. 34,16; Dan. 9,2.
3 Np. w Przyp. 13,13.
4 Łuk. 4,4; Mar. 7,13.
5 Ponadto każda księga dzieli się na rozdziały, a rozdziały na wersety.
Wersety
zaopatrzone są w większości w odnośniki do wyrażeń paralelnych, które
uprzystępniają treść Pisma
Świętego, czynią je przejrzystym, bardziej komunikatywnym, pozwalają
na szybkie odnalezienie
tekstów lub zdań, co w dużym stopniu ułatwia czytanie i głębsze
studiowanie Biblii.
6 Gal. 4,4.
7 Zob. 2 Piotra 1,21.
8 Zob. 2 Mojż. 17,14; 24,4.
9 Np. 5 Mojż. 34,1-12.
10 E. White, Patriarchowie i prorocy, s. 233.
11 Zob. Talmud Babiloński Baba Bathra, 14b, 15a.
12 1 Kron. 29,29.
13 Łuk. 24,44.
14 J. Flawiusz, Contra Appionem, 1.8.
15 Baba Bahtra 14b-15a; Zob. Cz. Jakubiec, Wstęp ogólny do Pisma Świętego,
s. 68.69.
16 Por. Z. Łyko, Spotkanie z Biblią, s. 30.
17 Łuk. 1,2.
18 Niektórzy przyjmują, że Paweł napisał trzynaście listów, a List
do Hebrajczyków
napisany został przez innego autora.
19 Zob. E. Dąbrowski, Prolegomena do Nowego Testamentu, s. 47.48.52.
20 Por. 1 Mojż.31,47: Jer. 10,11; Dan. 2,4-7.28; Ezdr. 4,6-8.18; 7,12-26.
|
|