|
Jedną z
najważniejszych rzeczy w studiowaniu tego, czego człowiek może się
dowiedzieć o Bogu Biblii, jest należyte zrozumienie i przyjęcie z radością
natchnienia i objawienia. Objawienie zakłada, iż Bóg, istniejący zanim
powstał człowiek, pragnie wspólnoty z ludzkością. Jednak z powodu
powstania grzechu i jego natury upadły człowiek nie może sam odkryć Boga.
Tak więc, jeśli ma kiedykolwiek poznać Boga, jest zależny od Jego
samoobjawienia.
Objawienie
jest terminem używanym w odniesieniu do tych działań Boga, przez które
objawia On to, czego ludzkość wcześniej o Nim nie wiedziała. Natomiast
natchnienie jest procesem, za pomocą którego Bóg przekazuje poselstwo
objawienia prorokom, a przez nich także innym ludziom. Natchnienie jest
inicjowane przez Boga, a jego produktem jest Pismo Święte.
Objawienie
obejmuje łączność Boga z człowiekiem, za pomocą której Bóg objawia się
przez wydarzenia historyczne, przez ukazywanie się, a także przez mówione
lub przez spisane słowo dostarczające informacji, których ludzie nigdy nie
byliby w stanie sami odkryć. Tak więc to, co człowiek wie o Bogu, jest mu
dane w wyniku objawienia. Ta wiedza nigdy nie jest zdobywana w wyniku
ludzkich starań.
Natchnienie
jest procesem, w którym Duch Święty oświeca umysł proroka, dzięki czemu
zapewnia rzetelność informacji przekazywanej za jego pośrednictwem.
Natchnienie nie jest czymś, co posiadają wszyscy ludzie i w każdym
czasie, ale jest nadnaturalnym darem ofiarowanym wybranym osobom w celu
wykonania pewnych zadań w określonym czasie, choć
urząd proroka jest czymś stałym.
Oświecenie
jest terminem określającym działanie Ducha Świętego na umysły wszystkich
czytelników, uzdalniające ich do zrozumienia przekazanej prawdy, bowiem
duchowe sprawy trzeba duchowo rozsądzać (zob.
1 KOR. 2,14).
Jednak należy zauważyć, że oświecenie nie jest jednoznaczne z objawieniem.
Choć jedno i drugie jest dziełem Ducha Świętego, to jednak w każdym
przypadku Jego działanie ma inny cel. Przez objawienie Duch Święty
przekazuje informacje niedostępne w inny sposób; przez oświecenie Duch
Boży pomaga zrozumieć to, co już zostało objawione.
[]
Proces
natchnienia jest nadprzyrodzony. Obejmuje wpływ Ducha Świętego na umysł
pisarza w sposób, za pomocą którego Bóg pobudza siły umysłowe człowieka
tak, by wyrażał i ogólnie pojmował prawdy ujęte w formie słów i zdań (zob.
2
PIOTRA 1,20-21).
Natchnienie
może, lecz nie musi, obejmować objawienie za pomocą wizji (zob.
DAN. 7,1-28;
4,1-34).
Zawsze łączy się ono z boskim nadzorem, co uwidacznia się w I i II Księdze
Królewskiej oraz I i II Księdze Kronik, a także w Ewangelii
Łukasza i Dziejach Apostolskich. W procesie natchnienia, nadzorowanym
przez Ducha Świętego, następuje czasami dobór materiałów, które zostają
włączone w ostateczny produkt.
Tak więc
objawienie jest wynikiem połączenia elementów: boskiego i ludzkiego.
Przekazane poselstwo jest takim połączeniem, w którym nie ulega zagubieniu
ani element boski, ani ludzki. Oba pozostają widoczne w gotowym produkcie,
tak samo jak były widoczne w procesie jego tworzenia. Tak samo jak Bóg
przemówił do człowieka za pośrednictwem Żywego Słowa — Syna Bożego,
istoty, w której boskość połączyła się z człowieczeństwem — tak w procesie
powstawania spisanego Słowa Pańskiego boskość i człowieczeństwo ściśle ze
sobą współpracowały. Natchnienie jest tajemnicą, podobnie jak inkarnacja
Jezusa Chrystusa, który jest Słowem Bożym objawionym w ludzkim
ciele.
Gdy mówimy o
objawieniu, mamy na myśli dwa jego rodzaje — ogólne i szczególne.
Objawieniem ogólnym nazywamy objawienie Boga za pośrednictwem przyrody
(zob.
RZYM. 1,20).
Jednak objawienie ogólne jest ograniczone wskutek degradacji przyrody,
wynikającej z panowania grzechu i niemożności zrozumienia przez człowieka
zawartego w niej świadectwa o Bogu. Za pomocą objawienia szczególnego Bóg
objawia się przez niezwykłe działania w historii świata (zob.
1 MOJŻ.
6,1-22; 2 MOJŻ. 12,1-51; 2 KRON. 32,21),
przez poselstwa przekazywane prorokom za pomocą snów i widzeń (zob.
DAN.
7,1-28; EZECH. 1,1-28; 10,1-22)
oraz przez boskie kierownictwo w doborze i wykorzystaniu
już istniejących materiałów (zob.
ŁUK. 1,1-3;
DZ. AP. 1,1-4).
Znaczenie i
priorytet szczególnego objawienia uwidacznia się w tym, iż objawienie to
pełni rolę standardu, zgodnie z którym należy oceniać wszelką wiedzę
zdobywaną doświadczalnie. Bóg może się objawić i objawia się człowiekowi —
co jest ostatecznym celem wszystkich rodzajów objawienia — jednak osobiste
doświadczenie nigdy nie może się stać ostateczną miarą prawdy (zob.
PRZYP.
16,25).
Spisane Słowo Boże, Biblia, posiada ostateczny autorytet, przewyższajacy
wszelkie formy objawienia, bowiem stanowi podstawę interpretacji
dodatkowego, bezpośredniego objawienia.
[]
Podobnie jak
inni protestanci, adwentyści dnia siódmego przyjmują Biblię jako nieomylne
objawienie Boże, ale nie na zasadzie, według której pisarze byli
narzędziami Boga, zapisującymi dokładnie te słowa, jakie On wybrał, by zostały
zapisane. Zgodnie z takim stanowiskiem Bóg byłby mówcą, a pisarz jedynie
rejestratorem. Jednakże my stoimy na stanowisku, że natchnienie działa na
samego człowieka, który pod wpływem Ducha Świętego zostaje napełniony
myślami. Oznacza to, że prawdy pochodzące od Boga zostały włożone w umysły
ludzi, a pisarze dobrali słowa i zdania, za pomocą których wyrazili
niebiańskie objawienie. W ten sposób zostali natchnieni pisarze Biblii.
Jednocześnie Duch Święty pomagał pisarzom w doborze słów i zdań
zawierających przesłania, które zostały im przekazane.
Wierzymy, że
Pismo Święte jest nieomylnym objawieniem woli Bożej. Rozumiemy przez to,
iż przekazane w Biblii przesłania są niebiańskiego pochodzenia, a więc ich
słuszność i wiarygodność jest gwarantowana przez natchnienie. Podczas gdy
język, formy literackie i środki wyrazu odzwierciedlają element ludzki, to
jednak wyrażone przy ich pomocy wielkie zasady prawdy są nieomylne, to
znaczy autorytatywne i wiarygodne. „Pismo Święte powinno zostać przyjęte
jako autorytatywne, nieomylne objawienie woli Boga. Zawarty jest w nim
ideał charakteru, do jakiego człowiek powinien dążyć, znajdują się w nim
też wszelkie nauki i jest ono miernikiem naszego postępowania” (Ellen G.
White, Wielki bój, Warszawa 1998, s. 10). Stąd też naszym
obowiązkiem jest przyjąć Słowo Boże, które jasno wyraża wszystko, co jest
potrzebne, by człowiek został zbawiony.
Choć
nieskończone idee nie mogą być w pełni wyrażone w niedoskonałych słowach,
z których składa się Pismo Święte, to jednak okazuje się, że dzięki
boskiemu natchnieniu i oświeceniu ten niedoskonały nośnik, jakim jest
Biblia, jest wystarczający do przekazania Bożego poselstwa zbawienia
wszystkim, którzy są gotowi usłuchać głosu Pańskiego. Słowa wypowiedziane
przez Jehoszafata do Judejczyków są równie stosowne i dzisiaj: „Słuchajcie
mnie, Judejczycy i mieszkańcy Jeruzalemu! Zawierzcie Panu, Bogu waszemu, a
ostaniecie się! Zawierzcie jego prorokom, a poszczęści
się wam”
2 KRON.
20,20.
|
|