|
Słowo
mesjasz pochodzi od hebrajskiego masziach (grecka
transliteracja tego słowa to messias), co znaczy „namaszczony, pomazany olejkiem”. W Izraelu
pierwotnie namaszczani byli tylko kapłani. W II Mojż. 30,23-25 znajduje
się receptura olejku używanego podczas tego obrzędu a także polecenie
Pana, by namaścić nim Aarona i jego synów na kapłanów (patrz
II MOJŻ.
30,30).
Gdy naród izraelski zapragnął mieć króla, a Bóg się na to zgodził, Samuel
otrzymał polecenie namaszczenia Saula. Namaszczanie królów i kapłanów było
praktykowane w Izraelu przez stulecia. Czy wszyscy oni byli mesjaszami?
Nie. Dopiero w okresie niewoli słowo mesjasz nabrało znaczenia
tytularnego. Zdaniem części biblistów w takim znaczeniu występuje ono w Dan. 9,25-26. Taki charakter mają też zapewne odniesienia do
mesjasza-wybawiciela, które znajdujemy w dokumentach z Qumran a także w
tradycji żydowskiej, powstałej w późniejszym okresie. Taki tytuł nadał
Jezusowi Andrzej, dotychczasowy uczeń Jana Chrzciciela (patrz
JAN 1,41).
Z rozmowy
Jezusa z Samarytanką dowiadujemy się, że również i w tym narodzie żywe
były oczekiwania na mesjasza (zwanego chrystusem od greckiego słowa
chrio
— pomazać, namaszczać). Owa kobieta stwierdziła: „On (...) wszystko nam
oznajmi”
JAN 4,25.
Z kontekstu wynika, że chodziło jej o właściwe uwielbienie Boga.
Czego
spodziewał się naród izraelski po mesjaszu w czasach współczesnych
Jezusowi, możemy wnioskować z ewangelii i trochę późniejszych relacji.
Mesjasz miał być wyswobodzicielem z niewoli rzymskiej, być może przyszłym
królem. Jeszcze sto lat po Chrystusie, gdy doszło do powstania przeciwko
Rzymianom, najwybitniejszy, ówczesny, żydowski przywódca religijny, a
zarazem jeden z najwybitniejszych nauczycieli w dziejach tego narodu,
rabin Akiba, wspierał wodza tego powstania, Bar Kochbę, który nie był
żadną uduchowioną postacią, i uważał go za mesjasza, czyli tego, który
będzie w stanie wyzwolić Żydów spod okupacji rzymskiej, przywrócić temu
narodowi wolność i zapoczątkować mesjański czas pokoju. Gdy ten jednak
zginął w czasie walk, Akiba miał powiedzieć: „Wygląda na to, że się
pomyliłem”. Powiedział tak nie dlatego, że miał złe wyobrażenie o
mesjaszu, ale dlatego, że Bar Kochba nie spełnił jego oczekiwań jako
wyzwoliciel. Doszedł do wniosku, że jeszcze nie nadszedł czas mesjasza i
że należy nadal go oczekiwać. []
Żydzi wciąż oczekują na mesjasza. Kim jest
dla nich mesjasz? Nie jest to Bóg. Jest to człowiek z krwi i kości, ktoś w
rodzaju bohatera narodowego lub kogoś podobnego do proroka, mającego
zlecenie od Boga. Z punktu widzenia współczesnych Żydów to nie mesjasz
sprawi, że zapanuje na ziemi era prawdziwego pokoju i sprawiedliwości,
kiedy to wszyscy Żydzi z różnych krańców ziemi zgromadzą się w Izraelu, by
każdy mógł wspólnie, w zgodzie czcić Boga. Tego dzieła dokona Bóg. Ludzie
czyniąc świat lepszym, mogą przyśpieszyć zapowiadające nową erę przyjście
mesjasza, który dokończy dzieła zapoczątkowanego przez ludzi. Wielu też
współczesnych Żydów nie myśli o przyjściu mesjasza jako o osobie, lecz o
pewnej epoce mesjańskiej.
Żydzi nie
wyobrażali sobie tej nowej epoki jako czegoś duchowego. Wybitny rabin,
Johan ben Zakkai, żyjący w pierwszym stuleciu naszej ery, twierdził, że
gdy ktoś ci powie, że nadchodzi mesjasz, a ty w tym czasie pracować
będziesz w sadzie, to najpierw dokończ rozpoczętą pracę, a później idź go
powitać. Wypowiedź ta, która przetrwała stulecia, świadczy o tym, że
przyjście mesjasza nie oznaczało dla nich końca świata i zaniechania
dotychczasowej działalności. Mesjasz, czyli Chrystus, w tekstach
nowotestamentowych to Syn Boży namaszczony nie olejkiem, lecz Duchem
Świętym, a Jego królestwo ma dwa wymiary:
-
pierwszy duchowy, odnoszący się głównie do charakteru jego obywateli,
którzy doznają nowonarodzenia dzięki Jego ofierze (patrz
MAT.
5-6);
- drugi wymiar tego królestwa to fizyczny pobyt jego obywateli na
odnowionej ziemi; dojdzie do tego po Jego ponownym przyjściu na ziemię;
ten wymiar królestwa został opisany przede wszystkim w Objawieniu Jana,
chociaż i w innych księgach nowotestamentowych znajdujemy o nim liczne
wzmianki.
|
|