|
Dlaczego
należy być ochrzczonym? Biblia podaje przynajmniej trzy przyczyny, dla
których należy przyjąć chrzest:
• Po
pierwsze, aby pójść za przykładem Jezusa Chrystusa. W Ewangelii Marka
czytamy: „W tym czasie przyszedł Jezus z Nazaretu w Galilei i został w
Jordanie ochrzczony przez Jana”
MAR. 1,9 PE*.
Jezus przyjął chrzest jako dorosły człowiek, nie na oczyszczenie grzechów,
bo był bez grzechu, lecz jako przykład dla nas. Chcąc naśladować Jezusa
Chrystusa powinniśmy przyjąć chrzest.
• Po drugie, ponieważ Jezus wyraźnie nakazał chrzest. W Ewangelii
Mateusza czytamy: „Idźcie więc i czyńcie uczniów wśród wszystkich narodów,
chrzcząc ich w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Uczcie ich zachowywać
wszystko, co wam nakazałem”
MAT.
28,19-20 PE.
• Po trzecie, chrzest pokazuje, że wierzysz. W księdze Dziejów
Apostolskich czytamy: „Wielu też Koryntian, którzy słuchali, uwierzyło i
przyjmowało chrzest”
DZ. AP. 18,8.
Mamy wiele przykładów w Biblii, które potwierdzają, że pierwszą rzeczą,
jaką należy uczynić po uwierzeniu, jest chrzest (DZ.
AP. 8,36-38; 2,41; 22,16).
Przyjmując chrzest, wyznajemy publicznie, że wierzymy w Jezusa, znamy Go i pragniemy
resztę życia przeżyć w społeczności z Nim.
JAKIE JEST
ZNACZENIE CHRZTU?
Biblia
ukazuje chrzest jako symbol. Chrzest wizualnie obrazuje śmierć i
zmartwychwstanie Chrystusa. Apostoł Paweł napisał: „Wraz z Nim zostaliście
pogrzebani w chrzcie, w którym też zostaliście wespół wzbudzeni przez
wiarę w moc Boga, który Go wzbudził z martwych”
KOL. 2,12.
Zanurzenie
symbolizuje śmierć dla starej drogi życia: „Tak więc, jeśli ktoś jest w
Chrystusie, nowym jest stworzeniem; stare przeminęło, oto wszystko stało
się nowe”
2 KOR. 5,17.
Gdy oddaję swoje życie Chrystusowi, staję się nowym stworzeniem. Każdy
grzech, jaki popełniłem, zostaje wymazany i przebaczony: „Pogrzebani tedy
jesteśmy wraz z nim przez chrzest w śmierć, abyśmy jak Chrystus
wskrzeszony został z martwych przez chwałę Ojca, tak i my nowe życie
prowadzili”
RZYM. 6,4.
Chrzest —
reprezentując śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa — symbolicznie wyraża
doświadczenie nawrócenia. Obmyci z wszelkich grzechów, wynurzamy się do
nowego życia z Chrystusem. []
CZY
CHRZEST ZBAWIA?
Chrzest
nikogo nie zbawia, gdyż według Słowa Bożego tylko Chrystus zbawia. Biblia
mówi wyraźnie: „Albowiem łaską zbawieni jesteście przez wiarę, i to nie z
was: Boży to dar; nie z uczynków, aby się kto nie chlubił”
EFEZ.
2,8-9.
Chrzest jest niczym obrączka ślubna. W czasie ślubu człowiek wypowiada
słowo, które zmienia jego życie. Podobnie, gdy stajemy się chrześcijanami,
przez chrzest mówimy Chrystusowi: TAK. Tak jak obrączka jest zewnętrznym
symbolem wewnętrznego zobowiązania wobec małżonka, tak chrzest jest
zewnętrznym wyrazem naszej osobistej społeczności z Jezusem.
Chrzest nie
czyni nikogo chrześcijaninem, ale mówi światu, że nie wstydzę się
przyznać, że jestem chrześcijaninem. Obrączka nie czyni nikogo
automatycznie małżonkiem, ale noszenie go w naszej kulturze komunikuje, że
nie wstydzę się przyznać do swego partnera.
W JAKI
SPOSÓB NALEŻY SIĘ OCHRZCIĆ?
Niektóre
Kościoły chrzczą przez pokropienie, inne przez polanie, jeszcze inne przez
zanurzenie. Jak był ochrzczony Jezus? W Ewangelii Mateusza czytamy, że
Jezus po chrzcie wystąpił z wody (MAT.
3,16).
Każdy chrzest opisany w Biblii odbywał się przez zanurzenie, zawsze jest
mowa o wejściu do wody i wyjściu z niej. Na przykład, gdy Filip chrzcił
dworzanina etiopskiego, czytamy: „Obaj, Filip i eunuch zeszli do wody i go
ochrzcił. A kiedy wyszli z wody...”
DZ. AP.
8,38-39 PE.
Ewangelia
Jana mówi, że „Jan także chrzcił w Ainon blisko Salim, bo tam było dużo
wody”
JAN 3,23.
Jordan jest płytką rzeką i tylko w niektórych miejscach można było chrzcić
przez zanurzenie. Samo imię Jan Chrzciciel w oryginale greckim brzmi „Zanurzyciel”.
Greckie słowo „chrzest” (gr. baptidzo), oznacza bowiem „zanurzać”.
Do dziś w
polskim Gnieźnie, a także w południowej Europie, gdzie zachowały się
kościoły z wczesnych wieków, zobaczyć można głębokie baptysteria, czyli
specjalne baseny, w których chrzczono przez zanurzenie. Dlaczego wiele
Kościołów chrzci dziś przez pokropienie? Otóż we wczesnych wiekach
niektórzy zaczęli błędnie sądzić, że akt chrztu sam w sobie obmywa z
grzechów i gwarantuje zbawienie, toteż nie w pełni nawróceni
chrześcijanie, zwlekali z chrztem do schyłku życia. Bywało zatem, że nie
byli już w stanie pójść do wody. Wtedy przynoszono wodę do łoża śmierci.
Początkowo polewano całego człowieka, potem tylko głowę, a z czasem
ograniczono się do pokropienia.
Pokropienie czy polanie nie oddaje jednak w pełni symbolu śmierci i
zmartwychwstania, jaki Chrystus zawarł w tym obrzędzie, ani nie
reprezentuje śmierci dla starego życia i wynurzenia do życia nowego, o
jakich pisze apostoł Paweł: „Czyż nie wiadomo wam, że my wszyscy,
którzyśmy otrzymali chrzest zanurzający w Chrystusa Jezusa, zostaliśmy
zanurzeni w Jego śmierć? Zatem przez chrzest zanurzający nas w śmierć
zostaliśmy razem z Nim pogrzebani po to, abyśmy i my wkroczyli w nowe
życie — jak Chrystus powstał z martwych dzięki chwale Ojca. Jeżeli bowiem
przez śmierć, podobną do Jego śmierci, zostaliśmy z Nim złączeni w jedno,
to tak samo będziemy z Nim złączeni w jedno przez podobne
zmartwychwstanie”
RZYM.
6,3-5 BT**.
KTO
POWINIEN SIĘ OCHRZCIĆ?
Chrzest
przez zanurzenie powinna przyjąć każda osoba, która uwierzyła w Jezusa
Chrystusa i pragnie podążać za Jego nauką. W Dziejach Apostolskich
czytamy: „Nawróćcie się i niechaj każdy z was przyjmie chrzest w imię
Jezusa Chrystusa na odpuszczenie grzechów waszych, a weźmiecie dar Ducha
Świętego. [...] Ci więc, którzy przyjęli jego naukę, zostali ochrzczeni”
DZ. AP. 2,38.41 PE. []
Z tej też
przyczyny wiele Kościołów nie chrzci dzieci, dopóki nie są dość dojrzałe,
aby zrozumieć podstawy chrześcijańskiej wiary i samodzielnie podjąć taką
decyzje. Wielu z nas zostało ochrzczonych, jako małe dzieci. Było to
owocem szlachetnych pobudek naszych rodziców, ale rodzice nie mogą zbawić
dzieci swą wiarą i uczynkami. Biblia mówi, że „każdy za samego siebie
odpowie przed Bogiem”
RZYM. 14,12.
Chrzest w wieku niemowlęcym nie był wyrazem naszej wiary, nie byliśmy go
świadomi. Biblia zaś mówi wyraźnie, że ochrzczony może być dopiero ten,
kto uwierzył i nawrócił się (MAR.
16,16; DZ. AP. 2,38).
Dopiero gdy człowiek osobiście pozna naukę Jezusa i uwierzy, może przyjąć
chrzest, tak jak Jezus, przez zanurzenie.
Chrzest sam
w sobie nie ma magicznego znaczenia. Jest symbolem naszej społeczności z
Jezusem, a nie środkiem do zbawienia. Zanurzenie zawiera symbol śmierci i
zmartwychwstania Zbawiciela oraz zewnętrzny znak nawrócenia.
KIEDY
MOŻNA PRZYJĄĆ CHRZEST?
Do chrztu
trzeba spełnić jeden warunek — uwierzyć. W Biblii czytamy, że chrzczono
tych, którzy się nawracali, uwierzyli w Chrystusa, poznali i przyjęli
fundamentalne zasady wiary Kościoła chrześcijańskiego. Dzieje Apostolskie
relacjonują: „Kiedy jednak uwierzyli Filipowi, który zwiastował dobrą
nowinę o Królestwie Bożym i o imieniu Jezusa Chrystusa, dawali się
ochrzcić, zarówno mężczyźni, jak i niewiasty. Nawet i sam Szymon uwierzył,
gdy zaś został ochrzczony, trzymał się Filipa...”
DZ. AP. 8,12.
Podobnie
było w przypadku etiopskiego eunucha. Czytamy, że Filip spotkał go i
wyjaśnił mu fragment Pisma, mówiący o Jezusie. „A gdy tak jechali drogą,
przybyli nad jakąś wodę, a eunuch rzekł: Oto woda; cóż stoi na
przeszkodzie, abym został ochrzczony? Filip zaś powiedział mu: Jeśli
wierzysz z całego serca, możesz. A odpowiadając,
rzekł: Wierzę, że Jezus Chrystus jest Synem Bożym. I kazał zatrzymać wóz,
zeszli obaj, Filip i eunuch, do wody, i ochrzcił
go”
DZ. AP.
8,36-38.
Jeśli
uwierzyłeś w Jezusa, poznałeś podstawowe nauki Pisma Świętego, pragniesz
żyć w zgodzie z nimi i stać się członkiem lokalnego Kościoła, powinieneś
przyjąć chrzest (1
KOR. 12,13).
Ananiasz, gdy spotkał Saula (późniejszego apostoła Pawła), nawróconego na
drodze do Damaszku, powiedział: „A czemu teraz zwlekasz? Wstań, daj się
ochrzcić i obmyj grzechy swoje, wezwawszy imienia Jego”
DZ. AP.
22,16.
* — PE,
Przekład Ekumeniczny
** — BT, Biblia Tysiąclecia
|
|